نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی: تلاقی و ارتباط خانواده با مسجد و مدرسه مکمل حلقه نظام تعلیم و تربیت است

امام جمعه بجنورد گفت: تلاقی و ارتباط مسجد و مدرسه با خانواده می‌تواند حلقه مفقوده در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی را کامل کند و با تجمیع این اضلاع بسیاری از مشکلات فرهنگی تربیتی یا ایجاد نمی‌شود یا حل می‌شود.

امام جمعه بجنورد گفت: تلاقی و ارتباط مسجد و مدرسه با خانواده می‌تواند حلقه مفقوده در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی را کامل کند و با تجمیع این اضلاع بسیاری از مشکلات فرهنگی تربیتی یا ایجاد نمی‌شود یا حل می‌شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست با شماری از مسؤولان فرهنگی و تربیتی استان، با گرامیداشت روز انجمن اولیا و مربیان، اظهار کرد: در فضای جامعه اسلامی هرگاه حرف از تربیت، پرورش و به طور کلی اعتلای فرهنگی زده می‌شود لاجرم ذهن به‌سوی نقش اسلام در آن‌ها می‌رود.

وی افزود: اولین جلوه تمدنی اسلام، مسجد است؛ جایی که مقرّ خدمت‌رسانیِ روحانیت در ردای امامت است و اگر امام بخواهد مأموریت ذاتی خود را جامه عمل بپوشاند ناگزیر است که مجموعه‌های تأثیرگذار، در اطراف کانون فعالیت خود را شناسایی، پالایش و بهره‌برداری کند.

آیت الله یعقوبی اضافه کرد: در این راستا یکی از این مجموعه‌های تأثیرگذار، مدرسه است که امام جماعت باید با نسبت‌سنجی میان مسجد و مدرسه و ایجاد تعامل و تعادل بین این دو، مأموریت خود را به‌درستی انجام دهد.

وی با اشاره به جایگاه تربیتی مسجد، افزود: مسجد به‌عنوان تجسم هدف غایی تربیت و محور عبودیت کارکردهای متنوع و بی‌بدیلی را در ارتقای فرهنگ توحیدی در جامعه اسلامی داشته است.

آیت الله یعقوبی تصریح کرد: مسجد در طول تاریخ اسلام مرکز تجمع و معاشرت با دین‌داران، سلوک جمعی، تأثیرپذیری و الگوسازی صحیح، تشاور، تواصی به خیر و فراگیری قرآن و احکام بوده است.

وی افزود: از سوی دیگر مدرسه نیز به‌عنوان کانون رسمی تعلیم و تربیت در دوره معاصر مرکز یادگیری و یاددهی، نظم آموزی، انضباط پذیری و قانون‌گرایی است و به طور مسلم تلاقی و ارتباط این دو با خانواده می‌تواند حلقه مفقوده در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی را، ایجاد کند.

آیت الله یعقوبی ادامه داد: به این معنا که اولیا و مربیان، مسجد را ضلع سوم تربیت بدانند و برای پرورش نسل صالح به آن بیندیشند و ائمه جماعات و جمعه بدون خانواده و مدرسه کار خود را ناقص بدانند.

وی تصریح کرد: حتی جا دارد که خانواده، مسجد را خانه دوم فرزندشان از نوزادی و قبل مدرسه ببینند؛ زیرا با تجمیع این اضلاع بسیاری از مشکلات فرهنگی تربیتی یا ایجاد نمی‌شود یا حل می‌شود.

امام‌جمعه بجنورد گفت: این ارتباط وثیق به‌رغم اتصال این سه نهاد مهم، اولاً زمان قرار گرفتن دانش آموزان زیر چتر تربیتی را افزایش داده و مدیریت می‌کند، ثانیاً تناسب بستر تربیت اسلامی با مفاهیم را فراهم می‌سازد و ثالثاً ابعاد مختلف وجود ازجمله مبانی فکر، علاقه و عمل او را منطبق بر نظریه تعلیم و تربیت اسلام رشد می‌دهد.

 

مسجد میعادگاه تربیت در محله اسلامی است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به وابستگی تحقق جامعه اسلامی به محله اسلامی، افزود: اگر تحقق جامعه و در نهایت تمدن اسلامی را هدف انقلاب شکوهمندمان بدانیم، ناگزیر شکل‌دهی مسجد طراز اسلامی را باید در دستور کار جدیِ خود قرار دهیم؛ چراکه این مسجد، مرکز اتصال چهارمیم «منازل» (خانواده)، «مدرسه»، «محله» و «مسجد»، در راستای تولید محله اسلامی است.

آیت الله یعقوبی گفت: هر محله، یک خُرده جامعه است و با پیوند محلات اسلامی است که جامعه اسلامی به وجود می‌آید و با اسلامی شدن جامعه، دولت اسلامی محقق می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت پیگیری طرح «پیوندِ شایسته»، اظهار کرد: چند سالی است به‌ویژه پس از فرمایش رهبر آینده‌نگر انقلاب مبنی بر اینکه: «میان مسجد و مراکز آموزشی در هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته‌ای برقرار شود.» حرف از این پیوند فراگیر شده است.

آیت الله یعقوبی گفت: باید دید آیا به وضع امام حاضر این اتفاق افتاد یا این ظرفیت از ذات مسجد و این نیاز از درون مدرسه بروز کرده است که چنین چیزی را اقتضا می‌کند؟

وی تصریح کرد: طبیعی است مسجد که کانون همه تجمعات مؤمنانه در طول تاریخ اسلام بوده است در دل خود عطش اجتماع مبارکی مثل دانش آموزان عزیز، مربیان و معلمان دغدغه‌مند و اولیای دلسوز را داشته باشد.

آیت الله یعقوبی گفت: بنابراین ضروری است متولیان مساجد، ائمه محترم جماعات، آغوش خود را برای پذیرایی از ایتام آل محمد علیهم‌السلام، با رفع موانع و ایجاد مقتضیات بُگشایند.

وی تصریح کرد: این کهف حصین جایی است که خانواده‌ها با اطمینان خاطر، مربیان با طمأنینه و امام با افتخار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا آینده‌ای روشن را برای دانش‌آموزان رقم بزنند.

آیت الله یعقوبی گفت: در این راستا و به‌منظور عمل به وظیفه ذاتی نهاد مقدس امامت جمعه مبنی بر تقویت ظرفیت‌های پیش‌رانِ انقلاب اسلامی، می‌توان با بهره‌گیری از امکان قانونی که در ساختار کمینه همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش‌وپرورش برای ائمه جمعه به‌عنوان رئیس وجود دارد طرح پیوند مسجد و مدرسه را اجرایی کرد.

وی افزود: اکنون این طرح در استان تهران و ضمن تفاهم‌نامه‌ای مابین مرکز رسیدگی به امور مساجد و ادارات کل شهر و شهرستان‌های تهران تجربه شده است و امکان این را دارد که به همت ائمه جماعات و راهبریِ ائمه جمعه در سراسر استان خراسان شمالی هم اجرایی شود.

انتهای پیام/

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن